Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.keu.kz/jspui/handle/123456789/528
Title: | Sociological diagnostics of public administration by the higher education system in the Republic of Kazakhstan |
Authors: | Бугубаева Р.О., Тапенова Г.С. |
Keywords: | Kpublic administration, higher education system, knowledge economy, sociological diagnostics, sociological research, public policy |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Караганда, КЭУК |
Abstract: | In the article the interaction of subjects in the management of higher education system is considered, the effectiveness of public administration and the implementation of state policy in the system of higher education is evaluated. A sociological diagnosis was carried out to study the opinions of managers and specialists in higher education about the level of public administration of the education system and ways to improve it. A comprehensive analysis of the current state of management was made, the significance of quantitative and qualitative methods of sociological diagnostics as a tool for assessing the effectiveness of public administration in the higher education system is substantiated. A number of reasons for dissatisfaction, or partly respondents' satisfaction with state administration of the higher education system, have been identified. The authors made suggestions for solving the problems of graduates' employment after graduation, housing problems and supporting in higher education. |
Description: | 1 Алшанов Р. Пути интеграции Казахстана в мировое образовательное пространство / Р. Алшанов // Столичное образование. — 2003. — № 3–5. 2 Ткаченко В.В. Социологическая диагностика качества высшего образования северных филиалов вузов: автореф. дис. канд. соц. наук: спец. 22.00.06 – «Социология культуры» / В.В. Ткаченко. — Тюмень, 2013. — 67 с. 3 Лиферов А.П. Геополитические аспекты российско-казахстанского сотрудничества в сфере образования / А.П. Лиферов // Вестн. Рязанс. гос. пед. ун-та. Сер. Образование, педагогика и методика. — 2002. — № 1. — С. 3–17. 4 Лукичев Г.А. Развитие образования в государствах-участниках Болонского процесса / Г.А. Лукичев // Высшее обра- зование сегодня. — 2003. — № 8. — С. 34–37. 5 Нурмагамбетов A.A. Образовательная политика Республики Казахстан в контексте трансформации системы высшего образования / А.А. Нурмагамбетов // Казахский университет. — Алматы, 2002. — 200 с. 6 Галактионов В. Международная практика взаимного признания документов об образовании и профессиональных квалификаций / В. Галактионов // Высшее образование в России. — 2004. — № 2. — С. 35–41. 7 Майер В.А. Социологическая концепция формирования системы управления качеством высшего образования: авто-реф. дис. ... д-ра соц. наук: спец. 22.00.08 – «Социология управления» / В.А. Майер. — Тюмень, 2007. — 12 с. 8 Обзор национальной политики в области образования: высшее образование в Казахстане, 2017 [Электронный ре- сурс]. — Режим доступа: http://iac.kz/sites/default/files/otchet_oesr_po_rk_2017_rus_s_pravkami.pdf. 9 Игнатова Е.В. Управление системой высшего образования Казахстана в условиях реформирования: автореф. дис. ... канд. соц. наук: спец. 22.00.08 – «Социология управления» / Е.В. Игнатова. –Тюмень, 2011. — 16 с. |
URI: | https://rep.keu.kz/jspui/handle/123456789/528 |
Appears in Collections: | Экономика 2019 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
R.O. Bugubayeva, G.S. TapenovaSociological diagnostics of public administratio.pdf | 398.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.